onsdag, januari 20, 2010

Precis kommit hem, var hos svärmor på kvällsfika nyss. Trevligt att se dom igen, var ett tag sen sist!
Nu ska jag lägga upp bild på mitt / mina bakverk.. Receptet hittade jag på en kompis blogg, men jag tänkte att jag lägger ut det här också, eftersom vi kanske inte har exakt samma läsare! :) Och ni som läser båda, kan gott se det två gånger!

Biskvier
Ca 20 st beroende på hur stora man vill ha!

Mandelbotten:
200g Mandelmassa
½ dl strösocker
1 äggvita
1. Riv mandelmassan fint, blanda ihop alla ingredienser till en smet och spritsa ut på bakplåtspapper.
2. Grädda i 175 grader i ca 10-20 minuter. Håll koll under tiden, de ska fortfarande vara sega i mitten. Låt svalna innan du tar loss dem från pappret.

Smörkräm:
150 g smör (eller margarin)
Ca 400 g florsocker
1 tsk vaniljsocker
2 tsk grädde
2 msk kakao

200 g blockchoklad (mörk)

1. Vispa smöret mjukt med en elvisp.
2. Rör försiktigt i florsockret, vaniljsockret och grädden. Rör detta till en tjock kräm.
3. Smaksätt med kakaon.
4. Bred smörkrämen på biskvierna med hjälp av en kniv eller spatel.

Låt dessa stå kallt i kylen en stund innan du doppar dem i smält choklad.

Mitt resultat, nöjd för att vara första gången. Inte lika jämn choklad som de köpta men smakar iallfall lika bra!




godnatt .

2 kommentarer:

  1. Fyfan vad gott de ser ut :D
    Och ja jag vet. stackars små katter.. :( min katt morris är gammal och han borde få sova inne tycker jag. Eller iof alla borde få sova inne.

    SvaraRadera
  2. måste säga att det ser genuint gott ut:)

    SvaraRadera