onsdag, september 07, 2011

inspererad & helt tagen.

Igår när jag satt hemma hos Mika och Angelica började vi prata om, mat och rutiner. Vilket jag inte har några som helst. Jag är ordagrant skitdålig på att äta bra, rätt och med rutiner. Jag lever mer eller mindre på godis, smörgåsar, och skitmat. Vilket jag har vetat väldigt länge, men eftersom att jag inte känner att jag/kroppen mår dåligt över det så är det ju så svårt att börja äta "bra". Men igår när vi pratade om det blev jag sugen på att ta tag i detta, för även fast jag inte känner att kroppen mår dåligt och tar stryk av det gör den ju det.

Så jag har nyligen setat och sökt på google med alla olika fraser som : "nyttig mat", "nyttigt matschema", "bra frukost", etc. Och då hittade jag in på en hemsida vid namn, http://www.annaskipper.se/.
Och jösses så mycket det fanns att läsa, test att göra, recept osv. Kanonsida. Så nu har jag fått riktig insperation till att börja äta bättre och nyttigare, vilket är nästan vilken mat som helst för mig, eftersom att jag knappt inte äter någon mat nu. Jag gör sällan middag under dagarna, utan går och äter godis och annat onyttigt hela dagarna. Så mitt blodsocker går väl som en bergochdalbana, så nyttigare för mig kan vara vanlig husmanskost, spagetti och köttfärsås, köttbullar, fisk, kyckling ja allt. Jag menar att jag eller Albin varje dag ska stå vid spisen och laga en middag..!

Jag ska dock försöka hålla mig lite "Mood Food" metoden, mer om det längre ned i inlägget : )

Nu kommer lite bilder som jag printade från hennes hemsida. På ett test jag gjorde, på några smoothiesrecept osv.


Jag gjorde ett test, "vilken kroppstyp har du". Och fick Vata - Kreatören. Och det är fan sjukt vad mycket av det som står som stämmer in på mig, jag tror det var 4 grejer i hela texten som inte stämmer in, resten är helt sant. Jag är helt tagen att något test kan "beskriva nästan exakt hur man är, fungerar, känner etc".


Sedan hittade jag även "Mood Food". Som innebär att "Öka lusten i livet med maten". Vilket jag såklart vill börja med. ; )



Slutligen några smoothies recept. (den översta är "rekommenderad" "känsliga Vata-personer".




Nu ska jag sätta mig ned och skriva en liten inköpslista, och något såkallat matschema. : )
Tjingeling sålänge.




All information kommer från, http://www.annaskipper.se/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar