torsdag, november 29, 2012

Julkänslor.

Nu var det länge sedan jag var här igen. Tänk att det måste gå i perioder.. Blir så trött på mig själv.. Nåja, vi provar igen. För jag har inte lust att sluta för alltid.

Snart är julen här, och december månad, min favoritmånad. Jag älskar allt som har med julen att göra. De juliga bakverken som lussekatter, pepparkakor, julgodis, saffranskaka (som jag redan gjort en i år), den mysiga stämningen, snön! (som kom igår, och! ligger kvar idag), de fina julblommorna, att klä granen, att träffa alla nära och kära, att pynta med tomtar, stakar och stjärnor, julskinkan på hårt julknäcke, alla levande ljus, julklappsshoppingen, ja listan kan göras otroligt lång!

Mitt startskott för att börja med pyntet, blommorna och bullarna+kakorna brukar vara första advent, som i år är 2 december. Men jag har tjuvstartat med 3 saker. Hängt upp ett hjärta i köksfönstret (som jag dock inte tänt, så det känns ändå ok) jag har även bakat en saftig saffranskaka och även köpt hem några hyacinter och placerat ut dom i vårt hem, känns faktiskt rätt oskyldigt det med! Men går nu inte dessa 3 dagar fort kommer jag säkert hinna tjuvstarta med något mer, det kliar så i fingrarna just nu!

Igår var jag i stan med Amanda. Vi fikade på ett mysigt café, och satt vid fönstret och kollade ut på folket och snön, och på karlarna som försökte sätta upp ljusslingan till den stora granen på torget, tillslut lyckades dom!
Vi besökte en loppis, där jag köpte tre olika silverfat, i olika storlekar.. Så fina! Det ena fatet har en text ingraverad som lyder "Tandläk. Rydbergs hederspris". Det är ju så kul med gamla ting. Den lilla texten på tre ynka ord gör så att fatet blir ännu! finare i mina ögon! På det fatet står nu tre hyacinter..
Jag köpte även ett par tofflor till mig själv, som är såå sköna! Mycket bra köp!
Väl hemma igen fixade jag i ordning middagen, albin kom hem, vi åt, jag åkte till Brogetorp för att färga systers hår, och plocka mossa (som jag väntat på på tok för länge med att plocka in).. Så igår tog jag med mig syster upp i skogen vid föräldrarnas hus, iklädda gummistövlar och tjocka jackor med varsin ficklampa som pappa plockade fram till oss för att vi ens skulle ha möjlighet till att hitta någon mossa i mörkret, under snön. Vi hittade tillslut mossa som jag tyckte dög. Efter det var fingrarna som ispinnar!
Efter hårfärgningen körde jag syster m. kompis till deras innebandyträning. Därefter åkte jag till Willys och handlade.. Väl hemma blev det soffläge framför en halv film, tröttnade och gick och la mig efter halva!

P.s. Som jag skrivit tidigare har ju lisan hatat att vara ute nu när det börjat blivit kallare och så. Hon har inte gått en ordentlig promenad på 2 månader typ. Och när hon kissar på innergården går hon ut i gräset, 3 meter från porten och sätter sig och springer sedan de 3 meterna tillbaka till porten fort, fort, en riktig fjolla alltså.
MEN nu när snön har kommit, och lagt sig blir hon tokig! helt galen. Springer runt, runt som en galning.. Trycker nosen i snön och fnyser så sött.. Igår fick jag nästan inte med henne in i bilen när jag släppte henne lös hos mamma och pappa. Så roligt att kolla på, man bara står och skrattar, mitt hjärta!

Bjuder på två bilder..
Saffranskakan.
Hyacintgruppen på fina fatet.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar